2011. október 16., vasárnap

"Inkább a kisfiamra költök, mint cigarettára!"

Az Európai Unióban a becslések szerint évente több mint 650 ezren halnak meg a dohányzás következtében, és minden harmadik ember dohányos. Pedig aki leszokik, számos pozitívumot tud felsorolni a füstmentes élet mellett.

 

"Aleszokott dohányosok megállíthatatlanok" - ezzel a szlogennel indultútjára egy egész Európára kiterjedő, hároméves dohányzásellenes kampány (www.exsmokers.eu).Akezdeményezés ezúttal a dohányzás káros hatásai és következményei helyett avolt dohányosok eredményeire irányítja a figyelmet, valamint teljesen ingyenessegítséget nyújt a leszokáshoz egy különleges on-line programsegítségével.Magyarországot egy 25 éves debreceni fiatal, Goóz István képviselia kampány során, őt kérdeztük, neki hogy sikerült megszabadulnia a károsszenvedélytől, és azt is elárulta, hogy hol gyökerezik a magabiztos kiállás ésoptimizmus, ami a róla készült kampányfotókról árad.

Mikor gyújtott rá az első szálcigarettára, még emlékszik? 

Nyolcadikáltalános után, nyáron. Egy volt osztálytársam felhívott magához, ő akkor márdohányzott, megkínált. Gondoltam, miért ne. Nálunk egyébként is többendohányoznak, a szüleim, testvérem, unokatestvéreim is. 

Mit jelentett a cigaretta amindennapokban? 

Gyakorlatilagmegszokássá vált idővel, és kifejezetten voltak olyan helyek, ahol egyszerűenrá kellett gyújtanom, még akkor is, ha előtte akár két perccel is dobtam el azutolsót. Étkezés után, amikor jól teleettem magam, természetes volt - ahogy alegtöbb dohányosnak -, hogy cigarettával fejezzem be. Amikor a bulik alatt alkoholtis fogyasztottam, természetesen akkor is mindig előkerült a doboz. Mivel vanegy kis szívproblémám, az alkoholtól viszont eltiltottak, maradt hát acigaretta.

A cigarettás dobozok feliratai ésaz egészségügyi kockázatok sem rémítették el ezek szerint. Próbált korábbanleszokni? Mi volt, ami végül segített?

Az anyainagyapámról mesélték például, hogy nagyon nagy dohányos volt, bár már régenleszokott. Neki mondták az orvosok, hogy vagy azonnal leteszi, vagy le kellvágni a lábát érszűkület miatt. Visszagondolva ez a történet sem hatott rám,nem voltam még annyira felnőtt. A mai eszemmel egy ilyen is elrettentő lenne,akárcsak a környezetem visszajelzései. Sokszor megkaptam például a gyermekemédesanyjától, hogy olyan, mintha egy hamutállal csókolózna, ráadásul sokbakerül. A különféle leszoktató módszerekben egyáltalán nem hiszek, hiszen arászokás is fejben dől el, így saját elhatározás kérdése a leszokás is. Én mégközépiskolában megfogadtam, hogy ha egyszer családot szeretnék, le fogom tenni,egyrészt hogy már egészséges körülmények között történjen a fogantatás,másrészt pedig azért, hogy a gyermekem ne abban nőjön fel, hogy füstölök, és jópéldát lásson. 10 év dohányzás után 2009. január 27-én szívtam el az utolsót,majd november 30-án megszületett a fiam, Krisztián.

Hogy került be a kampányba, mintmagyar kampányarc?

AFacebook-on láttam egy felhívást augusztus elején, amit kiszúrtam a többiközül. Feltöltöttem a fotómat és a történetemet, hogy hogyan szoktam le, végülengem választottak a pályázók közül. Augusztus 13-án már Londonban fotóztak atöbbi uniós ország képviselőjével együtt.

A többi uniós "arc"milyen történettel érkezett a fotózásra?

Aműteremben többekkel beszélgettünk, változó volt a motiváció. Volt egy srác,akinek például szklerózis multiplexe van, ő úgy gondolta, elég nagy baj ezmagában, nem hogy dohányozzon is mellé. Egy svéd anyuka még teherbeesése előttleszokott, de már pocakkal jött a fotózásra. A francia fiú, akitkiválasztottak, talán azért kerülhetett be, mert nagyon nagy sportember lettbelőle, mióta nem füstölög.

Mennyire inspirálja a története abarátait, családját?

Többismerősömmel találkoztam azóta, hogy megvolt a fotózás, megjelentek a képek,mindenki tanácsokat kér és ötleteket, hogy kezdjen hozzá a leszokáshoz. AziCoach például nagy segítség lehet mindenkinek.

...mert a kampány része egyszabadon hozzáférhető, internetes, digitális leszoktató módszer is, az iCoach.Mesélne erről?

Regisztrációután (www.stopsmokingcoach.eu) kitölt az ember egy kérdőívet, és kiderül, adohányzás szempontjából az öt stádium közül melyiknél jár. Én az ötödikben, azutolsóban, ami annyit jelent, hogy már leszoktam. Nekem abban segít, hogyminden nap kapok egy tippet e-mailben, hogy hogyan ne szokjak vissza, hogyantölthetem hasznosabban a cigarettázással töltött 5-10 perceket, hogy vonjam ela figyelmemet stresszhelyzetben, amikor esetleg már nyúlnék a zsebembe adobozért.


Afotók és a nyilatkozatai alapján egyáltalán nem úgy tűnik, mint aki valaha isújra rágyújtana. Mi az, ami megerősíti abban, hogy jobb exdohányosnak maradni?
Ha valaki le akarszokni, magának tűz ki egy célt, és ha véghez tudja vinni, akkor azt csakismagáért teszi. A dolgot segíti, ha más is mellette áll, akiért érdemes - mintnekem a családom -, hiszen ez erőt ad. A dohányról sem árt tudni, mennyireegészségtelen. A mezőgazdász végzettségem miatt én is tudom, hogy a dohánylevéla talajból felveszi a nehézfémeket, és higanyt, kadmiumot szívni nem túlegészséges, a fehérvérsejtekre nézve sem. A pénz sem utolsó: két dobozcigaretta árából már kijön ez mozijegy, és lehet másra költeni azt a havi 15ezer forintot. Én például inkább a kisfiamra költök, mint cigarettára... Ő alegfontosabb.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése